Vår pastor Johan Bäckrud

Evangeliet är viktigt

Några dagar innan millenieskiftet hyrde jag och några vänner en taxi-jeep till byn Pauri i norra Indien. Vi var mitt i en backpack-resa runt om i Indien under fem spännande veckor. Det var slingrande branta  vägar, djupa stup och ganska kallt när jeepen med fladdrande kanavastyg klättrade sig längre och längre upp på bergssidorna. Pauri ligger högt, runt 1500 m över havet, men det är bergen man ser runt om som nästan ger än svindel. När vi kom fram så var vi i ett samhälle som var byggt på en bergsida med en vidunderlig utsikt över höga toppar. Pauri är beläget i kanten av Himalaya med Nepal österut och Kina norrut. Under resans gång förstod jag att detta är en plats där mindre nogräknade människor håller till i avskildhet från myndighetspersoner som lägger sig i.

Vi hade bestämt träff med andra västerlänningar och några kristna indier för att fira jul. Vi var totalt runt 10 personer som försökte laga till ett julbord. Gröten kokades av nudlar men liknade julgröt och var extremt söt och korven var på lammkött. Någon från Sverige hade med sig någon tomte, en burk med sill och några hade med sig pepparkakor i smulor efter flera veckor i ryggsäckar. Vi åt och försökte på alla sätt komma i julstämning. Mitt minne säger att det blev en märklig stund, med smaker från alla håll och att flera var mer intresserade av alkoholen än av själva julen. Jag kom inte ihåg att någon läste något julevangelium eller bad någon bön. Det blev som helhet ett antiklimax för mig. En jul utan julens huvudperson var bara tomt, trots alla höga förväntningar.

Dagen efter blev jag fruktansvärt magsjuk och så väldigt mycket mer kommer jag inte ihåg av de närmaste dagarna som följde.

Det jag vet med säkerhet är att julen året efter var jag en ny människa. Jesus hade tagit tag i mitt liv och jag hade gett honom hela mitt liv. Då firade jag jul med min familj och för första gången så var julevangeliet det absolut viktigaste med julen för mig. Några veckor efter julen 2001 skulle jag ta mig ner till Kenya för att volontärarbeta med gatubarn under hela vårterminen 2001. Livet är bra spännande!