Vår pastor Johan Bäckrud

Nu är det snart advent, sedan jul och nyår. Stora kristna högtider som de flesta av oss uppskattar och ser fram emot. Det största för oss som har en kristen tro är så klart att Jesus föddes som en människa för ungefär 2000 år sedan. Gud älskade oss människor så mycket att han sände sin älskade son till jorden för att växa upp som människa. I vuxen ålder så samlade han lärjungar och leder människor till att se ett ljus i tillvaron. Detta ljus kan vi än idag också få del av genom att ta emot budskapet om Jesus i våra hjärtan. Jesus liv avslutades när han dör på ett kors för att vinna seger över ondskan, synd och död. Segern vanns när han på tredje dagen uppstod från det döda, vilket gör att vi kan ha en levande relation idag med Gud, genom Jesus Kristus. Allt hänger ihop, och vi får vara en del av detta om vi vill. 

Under 90 år har det funnits många som tillhört församlingen. Ungefär 990 personer har varit eller är medlemmar idag. Vi firar 90 år som församling och 30 år i vår kyrkas lokaler. Helgen den 1 advent har vi jubiléum med sång, musik, mat, minnen och tankar om framtiden. Anmäl dig gärna till lördagen på e-post: pingstkyrkan.visby@gmail.com så fort det går om du inte är anmäld än. På söndagens gudstjänst är det så klart öppet för alla som vill vara. Vi tror att detta ska bli en mycket roligt helg med möjlighet at knyta gamla eller nya kontakter. 

Jag har skrivit ihop historien om de 90 år församlingen funnits. Det är fokus på uppkomsten och när den nya kyrkan byggdes och vidare in i nutid. Jag hoppas du ska tycka detta är intressant att ta del av, eftersom det är vår egen historia. Om allt går väl med tryckeri mm. kommer den boken att säljas i samband med jubiléet för 100kr.  

Under våren kommer vi att ha en Alphakurs som vi förlägger på Gåvan. Vi startar kursen onsdagen 20 februari 18.30. Alpha har vi haft förut och vi tycker att det är ett mycket bra sätt att ta del av grunderna om vad kristen tro är. Håll utkik efter mer information. Självklart är du välkommen att vara med som deltagare. Eller ta gärna med dig en vän och gå kursen tillsammans. 

Njut av advent, jul och nyår. Jesus säger så här om sig själv och om sitt uppdrag: Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv. Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen utan för att världen skulle räddas genom honom. (Joh 3:16-17)

 Guds rika välsignelse

Johan Bäckrud